"דרך הניגודים בפשט המקרא" מאת מאיר חרמון

 

"דרך הניגודים בפשט המקרא" מאת מאיר חרמון

ספר עיון מעניין  המעניק חוויה יוצאת דופן לקורא על המקרא.



"דרך הניגודים בפשט המקרא" מאת מאיר חרמון הוא ספר עיון מרתק ומעניין. כלי העיון השיטתי המוצג בספר מאפשר מבט מפתיע ומחַדֵש במקרא. הספר פורש את הקווים המנחים של הגישה ומדגים את פוריות העיון והחידוש שבו בפרשיות מקראיות מוכרות.

 

מה מחדֵש לנו העורב של סיפור המבול? ומה הקו המקשר לשורה הארוכה של המצבים הבנאליים, אותם מציב המקרא בפנינו: אפרוריות הענן, כנף הבגד השולית, ימי השגרה הרגילים? - מול כל אלה מוצבים-שלובים גם ניגודם, כאתגר להתפתחות.

זהו החידוש, עליו עומד הספר. הצבת הניגודים המקראית שונה במהותה מהניגודים הסימטריים-מילוניים-לוגיים המורגלים בחשיבתנו. במקרא, באופן שיטתי וגורף – מתוך מתח הניגודים משורטט תהליך, נבנית תנועה של התפתחות, כאתגר.

העורב מהווה הקדמה ליונה; לתוך הענן - ניתנת הקשת; לכנף הבגד נקשר פתיל תכלת; על רקע מלאכת ימי השבוע השגרתיים יש ייחוד ליום השביעי; גם 'שבת הארץ', השמיטה, מקבלת ערך מוסף עבור האדם - מתוך שש שנות העבודה המקדימות אותה.

מתח הניגודים הוא אבן פינה, מסד, להעברת המסר המקראי ולקליטתו.

אולי זו הסיבה שהמלח הטקסי ניצב גם היום על שולחננו, המלח הוא אב-טיפוס של הכלת ניגודים: הוא קשור למלחה, לחורבן, ובה בעת משמש כלי להפקת ריח ניחוח. המלח מזכיר לנו כל העת כי הכיוון, המגמה – תלויים בנו.

המקרא, באמצעות הניגודים שהוא מציב, יוצק תודעה ואתגר של התפתחות.

מסתבר כי המקרא מציב שאלה קיומית מרכזית: כיצד מתמודדים, בפועל, עם מתח הניגודים שבקיום? קריאה מדוקדקת בפשט הכתוב מציעה לנו מבט רענן. לא רק כתובנות רעיוניות, אלא אף התיחסות קונקרטית למצב המחלוקת בעולם. אין ספק, הספר מעורר למחשבה.

 

"גם במצב של חשכה בעולמו האישי, החברתי או העולמי – על האדם להשתדל להכניס אור וצבע. זו קריאה פשוטה בכתוב, אחרי הסרת מכשול ההבנה כאילו הענן קשור לגשם. זהו חלקו של האדם בקיום הברית". (מתוך העיון בזוג הניגודים 'ענן' ו'קשת', שהוא ה'אות' לברית שנכרתה עם האנושות אחרי המבול.(

 

"מכנף הבגד ועד להצבת אתגר היעד – פסגת הקדושה )"וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים", במדבר טו, 30 (. פרשת ציצית מציעה לאדם להציב לנגד עיני רוחו, באופן מוחשי, תהליך בין ניגודים – כהשראה, להעלות את הפרטים, אף השוליים, של חייו אל המישור הנעלה ביותר שביכולתו".

 

"כסיפור מיתי על תהליך הבריאה די היה בציון החידושים של היות האור ושל היווצרות היבשה. ההרחבה בעניין ההבדלות והאיחודים יוצקת מסר בעבור מאכלסי העולם המתהווה: שאלת ההפרדה בין הניגודים ואתגר איחודם מחדש הם מהשאלות המרכזיות העומדות על הפרק מאז – ולעולם".

 

"וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ" (ויקרא ב, 13) - "המלח, מכיל הניגודים, הוא התנאי ההכרחי והתמידי ליצירת ריח ניחוח, אף בהעלאת הקטורת. מצב ההפרדה של היום השני מפנה את האתגר לאדם: הוסף מלח-רוח; אל תתרשל ואל תפסיק; בלעדי פעולתך החיובית, המאחדת מחדש – החיים יוחטאו; יחסר אוויר נקי, מבושם. אתם אחראיים על כך".

 

"תפנית היום השישי – המן אותו יש להכין לשבת – מכניסה מימד חדש למערך השבוע השלם. ברור כי ההתכוננות מחברת את ימי המעשה אל היום השביעי, אך בו-זמנית נוצר גם תהליך הפוך, ושני החלקים של המכלול: ימי המעשה ויום השביתה – מזינים זה את זה מבחינה מעשית וערכית".

 

מאיר חרמון הוא מוסמך האוניברסיטה העברית במחשבת ישראל ובמדע הדתות. למד גם בהרווארד. תוך מסע חייו השתתף כחייל בנח"ל המוצנח בקרבות יום הכיפורים. היה שליח חינוכי מטעם הסוכנות היהודית בניו זילנד. מרצה לקהל הרחב בנושאי תרבות ומחשבת ישראל ומנחה חוגי תנ"ך. עוסק גם בנגרות ובמלאכת כפיים. חי בירושלים. מחבר הספר "סמלים בתנ"ך: עיון בתנ"ך בדרך הסמל" (2012).

הוצאת ספרי ניב/ עריכה: ניסים לוק/ עיצוב כריכה: אילאיל סיטון/ הפקה ועיצוב גרפי: ספרי ניב/ 327 עמודים 2021.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הצוק הרגשי מאת שרית דן

הרפתקאותיו של קטינקא הציפור מאת רפי האפט

אהבת שרה מאת יואל דרוקר