ליבוביץ או היעדרו של אלוהים מאת דניאל הורוביץ


ליבוביץ או היעדרו של אלוהים מאת דניאל הורוביץ

ספרו של דניאל הורוביץ, 'ליבוביץ או היעדרו של אלוהים' הינו ספר מורכב ומעורר מחשבה. הספר במהותו מטיל ספק בקיומו של אלוהים. וכך נכתב בו בין היתר: 'הדתות, כל הדתות, הן צורות של אלילות, כלומר הסתמכות על חשיבה מאגית האמורה להרחיק את הגורל ואת המוות. תפקידן של אותן אמונות הוא להכחיש את המציאות.' הספר בהגיגיו האישיים של המחבר  מתחברים להגיגיו של ישעיהו ליבוביץ עד שלא ניתן להפריד ביניהם.

מי היה ליבוביץ? 'כמדען, כפילוסוף וכבר-אוריין במחשבת ישראל היה ישעיהו ליבוביץ אחד ההוגים היהודיים החשובים ביותר במאה העשרים. ליבוביץ ניחן באינטלקט יוצא דופן, והידע העצום שלו מתפרשׂ על פני תחומים רבים: מדע, מחשבת ישראל, טרגדיה יוונית וספרות במגוון רב של שפות.'


עוד מביא הספר 'הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ. הסוגיות הנדונות בספר זה משקפות שלל ניסיונות להקיף את הגותו של ליבוביץ מזוויות שונות, כך שכל אחד יוכל לגבש לעצמו דעה על אודותיה ולהשוותה לתפיסת עולמו. גם כאשר איננו מסכימים עם ליבוביץ, אי אפשר שלא לזהות בו עקיבות רציפה ובהירה. תהיה אשר תהיה זווית הראייה המחשבתית שלנו, נתון אחד נשאר קבוע: החיפוש אחר האמת. לא פחות ולא יותר.  לכל אורכו של הספר פזורים הגיגיו האישיים של דניאל ושזורים באלה של ליבוביץ, וייתכן שלא תמיד נהיר לקורא מי הוא המדבר. '

הורוביץ מחבר הספר עונה על שאלות מסקרנות הנוגעות במדע, פילוסופיה ודת ונראה שלא ניתן להפריד בין השלושה וגם איך כל אלו מתחברים לעולם היהודי.
האם אלוהים ברא את האדם או שמא האדם ברא את אלוהים ולאיזה צורך?
גישתו של ישעיהו ליהדות לא הייתה קלה לעיכול מכיוון שהוא שלל התערבות אלוהית בטבע או בחיי האדם. ספר זה מנסה לפענח את התעלומה הזו. עוד מופיעים בספר בשלל הקשרים הרמב"ם, יהודה הלוי, וברוך שפינוזה.
ההנחה היא שאין טעם לנסות ולגשר בין המדע והדת וחייב לעשות הפרדה מלאה ביניהם.

דניאל הורוביץ (75) נולד בשוויץ, לשם נמלטו הוריו מכיבוש בלגיה במלחמת העולם השנייה. הורוביץ יהודי אתאיסט. בילדותו חזר לאנטוורפן וגדל בקהילה היהודית. בגיל חמש-עשרה נכנס לענף היהלומים ופיתח שם קריירה. בשנות השישים לחייו עלה לישראל וכאינטלקטואל אוטודידקט התמסר לכתיבה. חובב מוזיקה, סקי וספרות ודובר שש שפות.

ליבוביץ נולד בלטביה בשנת 1903. הוא רכש תוארי דוקטור מגיל צעיר בתחומי מדע שונים ובפילוסופיה. בשנת 1934 עלה לארץ והיה לפרופסור לכימיה אורגנית, ביוכימיה, נֵירולוגיה, ביולוגיה, נֵירופיזיולוגיה, פילוסופיה ומחשבת ישראל באוניברסיטאות חיפה וירושלים.

דניאל הורוביץ מספר: "הגותו של ישעיהו ליבוביץ קסמה לי למן הרגע שהתוודעתי אליה, משום שהיא מצויה בצומת של שתי השאלות היסודיות ביותר שההוויה האנושית מציבה לפנינו: מצד אחד השאיפה להבין כיצד מתפקד העולם, ומצד אחר לדעת מדוע הוא מתפקד. המדע מסייע לנו למצוא תשובות לשאלה הראשונה משתי השאלות האלה. המחקר המדעי אפשרי ואין־סופי כאחת, שהרי בסופו של דבר כל תגלית אינה אלא גילויָן של שאלות חדשות. אולם הרצון להבין את סיבתו של העולם, להבין מדוע הוא קיים, ובמילים אחרות, הרצון לדעת אם לחיים יש משמעות   רצון זה אינו כרוך בידע כלשהו.

"עוד משחר נעוריי הבנתי שאשליה היא לסמוך על הדת כדי לנסות לפענח את התעלומה הזאת, שכן ידעתי אינטואיטיבית, שאת שאלת משמעות החיים אנו אמורים להפנות אך ורק לעצמנו. מעולם לא חוויתי רגשות דתיים. מוקדם מאוד בחיי הפרדתי בין מסתרי הקיום לבין התשובות האוויליות, הפשטניות ולעיתים המפלצתיות, שאמורות לענות על השאלה הזאת. הייתי רציונלי מטבעי עוד בטרם הכרתי את משמעותו של המונח. דבר זה גרם לי לחשוב שאדם נולד מאמין או אתאיסט, מבלי שלחינוך יהיה חלק מכריע בסוגיה זו. מבחינתי לא היה הבדל מהותי בין אמונה תפלה לבין דת, שהרי שתיהן נראו לי עניין אישי וסובייקטיבי. אולם מאחר שהיהדות היא חלק משורשיי, היא מילאה את הווייתי, ומצאתי בה לא רק משמעות, אלא גם סוג של תבונה ושכל ישר. ככל שהחקירה לעומקם של הכתבים יכולה ללכת יד ביד עם פרשנות חופשית מכל כפייה, ראיתי בכך פעילות אינטלקטואלית ראויה. הדתות.

"תפקידן של אותן אמונות הוא להכחיש את המציאות .האמת היא, שאם מתייחסים בצורה אמפירית לדת היהודית שהתפתחה במהלך ההיסטוריה, הרי שגם היא אינה יוצאת דופן מבחינה זו. אך אם בוחנים זאת מקרוב יותר, אפשר גם לחשוב שהיהדות הרבנית, שמקורותיה נמצאים עוד בימי הפרושים, לא הייתה אלא תחליף בעל כוונות טובות של האלילות. דומה שתפקיד היהדות הוא אפוא למזער את הארס הספוג באותה אלילות ולהמיר בהדרגה את האלילים באֵל טרנסצנדנטי, מופשט, נעדר ובסופו של דבר בלתי קיים. בתולדות המחשבה היהודית קיימת דיאלקטיקה המובילה ממשה רבנו עד הרמב"ם ושפינוזה, שהסינתזה שלה היא באופן ברור אתאיזם, פשוטו כמשמעו. אין זו מסקנתו של ליבוביץ, אך לדעתי היא זו המתחייבת מדרך מחשבת".

"ליבוביץ או היעדרו של אלוהים - הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ" מאת דניאל הורוביץ. תרגם מצרפתית, הוסיף הערות וביאורים: אבנר להב. הוצאת "ספרי ניב", 213 עמודים.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פגשתי אותי מאת סמדר כהן יעקב שירים לאהבה ולצמיחה

מבצע "שוּבי רוֹני" מאת רפי דהן נערים ונערות בשליחות המוסד במרוקו

במשעול התנ"ך מאת עמית דרבקין חן